Regionens stöd hjälper besöksnäringen genom krisen

Få branscher har drabbats lika hårt av pandemin som besöksnäringen. Möt tre företag som genom stenhårt arbete, nytänkande och ekonomiskt stöd från Region Västmanland tagit sig genom krisen.

Från en av landets snabbast växande branscher till en av de hårdast drabbade. Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen, och efter inställda evenemang, avbokade resor och tuffa restriktioner kämpar många företag i Västmanland för sin överlevnad. Men med hårt jobb och bra stöd har också flera företag tagit sig genom krisen – inte sällan med nya insikter och perspektiv.

– Westerqwarn idag är ett helt annat företag jämfört med för 18 månader sedan. Vi har haft kniven mot strupen men genom att vara handlingskraftiga har vi hittat nya lösningar, tvistat till och moderniserat vår verksamhet, säger Joakim Graning på Westerqwarn.

 

Det ekonomiska stödet från Region Västmanland blev en förutsättning när Mölntorpsrestaurangen la om sin verksamhet. Stödet har gått till en ny pizzaugn och en äventyrsgolfbana, till marknadsföring och en ny hemsida.

– Regionen har verkligen hittat hur de kan stötta besöksnäringen med bra insatser och bra riktade medel. Utan den stora pizzaugnen hade vi inte kunnat ta emot lika många gäster och utan marknadsföringsstödet hade vår julbordskasse inte blivit samma succé, säger Joakim Graning.

 

Joakim Graning på Westerqvarn

 

 

Varje stöd är en framgång

Region Västmanland har under pandemin arbetat med olika former av ekonomiskt stöd för att hjälpa länets företag genom krisen.
– Det ska inte vara svårt att söka stöd, och vi på regionen hjälper gärna till och svarar på frågor. Det senaste året har vi bland annat betalat ut stöd till företag som ställt om från en internationell till en nationell marknad och till företag som skapat nya produkter. Vi ser det som en framgång varje gång någon vill utveckla länet och söker stöd hos oss, säger Roger Lilja, stödhandläggare på Region Västmanland.

 

För Paul Nicholls på Norrängens Alpacka har pandemin varit ett riktigt stålbad. Det ekonomiska stödet blev helt avgörande för alpackagården utanför Sala.

– När vi höll på att förlora allt blev hjälpen från regionen en livlina. Att vi kunde marknadsföra oss i TV4 och DN gjorde att människor i storstadsregionerna fick upp ögonen för oss. Och den glamping vi investerade i blev en riktig succé, en satsning jag inte hade kunnat göra utan ekonomiskt stöd, säger Paul Nicholls.

 Paul Nicholls som drive Norrängens Alpacka

 

 

Filmteam från Nederländerna

Att locka fler svenska turister till Västmanland har varit en nyckel under pandemin. För Amazing Nature Scandinavia, som skapar skräddarsydda naturresor, blev därför den första åtgärden att med hjälp av medel från regionen skapa en svensk hemsida vid sidan av den engelska, franska och holländska.

– Jag har dessutom fått marknadsföringsstöd för att ta hit ett journalistteam från Nederländerna. Under en vecka reste de runt och gjorde flera filmer och artiklar om Västmanland som fått bra spridning i Spanien, Tyskland, Nederländerna och England. Tack vare det har jag fått nya kontakter och flera bokningar, säger Sylvia Adams på Amazing Nature Scandinavia.

– Västmanland är en jättebra plats för att utveckla mitt företag. Men en förutsättning för att lyckas är att vi samarbetar med att skapa mervärden både för oss turistföretag och för våra besökare.

 

Sylvia Adams som driver Amazing Scandinavia

 

 

Nytt stöd för samverkande turismföretag

För Westerqwarn, Norrängens Alpacka och Amazing Nature Scandinavia ser framtiden ljus ut igen. Men besöksnäringens kris är långt ifrån över. Enligt en rapport från Visita har branschens intäkter minskat med mångmiljardbelopp och över 50 000 människor har förlorat jobbet under pandemin. Möjligheten att söka ekonomiskt stöd från Region Västmanland finns därför kvar, och i höst tillkommer ett nytt tillfälligt stöd för samverkande turismföretag. De som tillsammans marknadsför en destination kan få inte mindre än 900 000 kronor i stöd.


– I Västmanland finns fantastiska möjligheter att bygga hållbara destinationer. Inom besöksnäringen finns många små företag som är en reseanledning och som utvecklar landsbygden genom att generera business till företagen runt omkring. Därför känns det här stödet riktigt spännande, säger Åsa Stanaway, affärsutvecklare på Västmanland Turism.

 


Du som driver företag i Västmanland kan få pengar för olika typer av investeringar. Vi i Region Västmanland ger stöd till små och medelstora företag för att gynna företagsklimatet och öka länets tillväxt.

 

Dessa stöd riktar sig specifikt till dig som driver turismföretag:
Stöd för samverkande företag

Tillfälligt stöd för turismföretag

 

Har du frågor om Region Västmanlands företagsstöd och hur ansökan går till kontakta Roger Lilja roger.lilja@regionvastmanland.se

 

Har du frågor kring utvecklingen av ditt turistföretag och hur du kan nyttja Region Västmanlands företagsstöd till detta kontakta Åsa Stanaway asa.stanaway@regionvastmanland.se